The (love) story about the iconic flap bag
En av de stora händelserna under Paris modevecka var en kortfilm med inga mindre än Penélope Cruz, Brad Pitt och en klassisk Chanel flap-bag i huvudrollerna.
Av Annika Norman Foto Inez & Vinoodh
– I annonssamarbete med Chanel –
Chanel öppnade sin FW24-visning i Paris med en kortfilm, en svartvit filmscen med Penélope Cruz och Brad Pitt som för första gången spelar mot varandra. Den korta filmsektionen bygger på den ikoniska filmen “Un homme et une femme” (“A Man and A Woman”) från 1966, regisserad av Claude Lelouch. Originalfilmen utforskar en av livets största känslor: att bli kär.
Historien då, liksom nu, utspelar sig i den franska kuststaden Deauville. Det var här som Mademoiselle Chanel öppnade en hattbutik år 1912 och där hon presenterade sin första Haute couture-kollektion året därpå. I “Un homme et une femme” träffas en man och en kvinna på sina barns internatskola. De åker till Deauville och hamnar på en hotellrestaurang. Spänningen ligger i luften.
En välkänd scen från originalfilmen utspelar sig på samma restaurang, paret, då spelade av Anouk Aimée och Jean-Louis Trintignant sitter mitt emot varandra och på bordet står kvinnas Chanel flap bag placerad. Det är den här scenen som nu tolkas i Chanels filmsekvens där Penélope Cruz och Brad Pitt spelar paret som faller för varandra. Filmen är regisserad av Inez & Vinoodh och duon har valt att fokusera på attraktionen, det lättsamma samtalet men med de underliggande känslorna.
Tidigare i scenen pratar Brad och Penélope om vad de ska äta och beställer varsin köttbit, men det är ganska tydligt att de inte är speciellt intresserade av maten, vilket servitrisen, spelad av modellen Rianne Van Rompaey, också inser, missnöjd över att vara en ofrivillig del av någon form av förspel.
– Jag tror hon är irriterad på oss, hon är definitivt inte glad, säger Pitt till Cruz när servitrisen lämnar paret efter att ha tagit beställningen.
– Vill du att vi ska göra henne glad? Frågar Cruz och frågar därefter Van Rompaey:
– Ursäkta, har ni något ledigt rum?
I det franska originalet är rollerna omvända och det är mannen som ber servitrisen om ett ledigt rum. Den här gången är det istället Cruz som ställer frågan, vilket adderar en feministisk vinkel till scenen,
– Det som gjorde den här väskkampanjen så speciell var fokus på dialogen mellan skådespelarna. Deras ansikten och deras outtalade budskap, säger Inez & Vinoodh.
Samtalet kring maten är bara ett sätt att bygga upp spänningen mellan karaktärerna. Och väskan på bordet fyller samma funktion. Den är där men ingen nämner den.
– I originalfilmen är Chanel-väskan på bordet Anouk Aimée’s egen. Den berättar genast någonting om hennes smak och livsstil. Precis som i originalfilmen så är väskan alltid där. Den är ett bevis på hennes stil och ett ögonvittne till deras växande kärlek, förklarar Inez & Vinoodh.
Anledningen till att Aimées privata väska hamnade på bordet i originalfilmen berodde på att budgeten för filmen var extremt låg och de hade bara tre veckor på sig att spela in den för att hålla kostnaderna nere. Aimée fick använda sina egna kläder under inspelningen och bar väskan konstant, både framför och bakom kameran.
– Hon hade med sig väskan överallt, den passade väldigt bra med hennes personlighet och det slutade med att vi bestämde oss för att behålla den i filmen, berättar regissören Claude Lelouch.
– Att se den här filmen nu var verkligen spännande, femtiofem år senare så är den fortfarande väldigt levande. Om jag skulle göra en remake idag med Brad Pitt och Penélope Cruz så skulle jag be dem, precis som jag bad Anouk Aimée och Jean-Louis Trintignant, att inte vara en skådespelare och en skådespelerska, utan “un homme et une femme”.
Chanels Creative Director Virginie Viard tar mycket inspiration från filmens värld, precis som Gabrielle Chanel gjorde. Med den här kampanjen fortsätter Chanel att bygga vidare på sin långvariga relation med film och kultur.