Skandinavisk Soul Bossa Nova
Bland all minimalism, stack en visning ut extra mycket under Köpenhamns modevecka. Flera av världens största modeprofiler trotsade regnet för den pånyttfödda eskapism som genomsyrar Marimekkos DNA. Plaza Kvinna fick kliva in i Marimekkos fantasivärld när vi intervjuade Rebekka Bay, Creative Director på Marimekko inför öppningen av deras nyrenoverade butik i Stockholm.
Rebekka Bay har bott i Köpenhamn, London samt New York och jobbat för flera kända modevarumärken, men det är hennes inkluderande tänk och konstanta nyfikenhet som definierar henne. Rebekka, idag Creative Director för Marimekko, har kommit att bli en symbol för skandinaviskt mode i alla dess former – och för människor i alla olika former.
Den svåraste balansen att skapa är när man försöker vara både relevant, cool, innovativ och radikal såväl som inkluderande och härlig. Och det är precis vad jag hoppas vi åstadkommit med vår Stockholmsbutik. Ett utrymme som får dig att känna dig inkluderad.
Vi möts över länk en solig eftermiddag, jag från kontoret i Stockholm, hon från hennes tillfälliga kontor i Köpenhamn. Hon är i full fart med att planera öppningen av Marimekkos nyrenoverade butik på Norrmalmstorg, en butik inspirerad av deras Marimekko SoHo Store i New York. Hon bär en mörkblå stickad tröja och ett par markerade glasögon med svart skalm, tänk tidlös elegans i sin renaste form, precis som många av de kollektioner hon skapat under sin tid som Creative Director på Cos, Uniqlo och nu Marimekko, såväl som EVP på GAP. Som den vana globetrotter hon är, är det inte förvånande att hon älskar att resa. Och det är oftast just resor – men också konst, litteratur och podcasts – som hon blir mest inspirerad av. Hon har trots allt en utbildning i konsthistoria och modedesign. Men Rebekka är även en riktig musiknörd. Favoritspellistan heter “Hit the Dancefloor” och där har hon samlat nio timmar av låtar som får henne att dansa, sjunga men framför allt, tänka på något annat. En välkommen distraktion från hennes, minst sagt, intensiva liv. Låten som bäst beskriver hennes senaste kollektion är dock en dansdänga från Quincy Jones.
Om jag måste välja en låt, skulle det vara Soul Bossa Nova för den är egenartad men samtidigt otroligt elegant. Den får mig att tänka på en rad kvinnor i klänningar som rör sig i takt med musiken. Låten är så igenkännbar men samtidigt så udda. Den har både en jazz- och 60-talskänsla med en touch av klubbmusik som gör mig alldeles upprymd!
Hennes beskrivning av låten Soul Bossa Nova av Quincy Jones skulle likväl kunna handla om deras senaste kollektion, även den ger en dimension av djup och känsla till hennes designarbete. De eklektiska elementen i låten – dess egenartade elegans av jazz – verkar spegla den kreativa kollisionen och originalitet som kännetecknar hennes skapelser. Det är som om musiken inspirerar och driver fram hennes designprocess, och resultatet är något som är både igenkännbart och unikt. Som om musiken är en del av en kreativ pånyttfödelse.
På många sätt känner jag att jag bildat ett liv där min familj är mina vänner. Jag har ofta firat jul med mina vänner istället för min familj och jag har anpassat många traditioner från olika länder och kulturer och gjort dem till mina egna. Min man skulle nog säga att jag är svår, men det är inte alls sant, jag är väldigt anpassningsbar!
Att kunna bo i olika städer och jobba för så varierande varumärken tyder ju på just det, att hon är anpassningsbar. Trots hennes mångåriga erfarenhet av att bo i storstäder trivs hon allra bäst på landet. De har köpt ett hus mitt i ingenstans i Danmark där hon gärna vandrar och hänger i naturen så ofta det går. Kärleken till skogen är dock inte det enda som andas sann skandinav.
Jag tror att min uppväxt i Skandinavien, mer specifikt Danmark, har influerat min devis ‘form följer funktion’, idén att vacker design är både funktionell och snygg. För mig är det en väldigt demokratisk värdering och för mig har alla märken jag jobbat med det gemensamt.
Epitetet av skandinavisk minimalism, COS, utvecklades faktiskt tillsammans med Rebekka Bay. Även om COS och Marimekko‚ båda utpräglat nordiska, har en till synes annorlunda estetik, har de gemensamma värderingar: Fokus på inkludering och funktionalitet men även tidlösa plagg som håller över tid med kvalitativa material.
Men även idén att en klänning ska jobba hårt för dig, du ska inte bara kunna bära plaggen dag och natt, utan även överlåta dem från ena generationen till nästa. Så det är nästan som att klänningen ökar i värde över tid, istället för vice versa. Att Marimekko dessutom har ett arkiv med över 3 500 prints är bara en bonus.
Marimekko har trots allt funnits sedan 1951 och har ”prints” som är igenkända världen över. Med ett så starkt varumärke kan det vara svårt att göra en total ”rebranding” för att nå ut till den yngre publiken, men Rebekka har aldrig backat från en utmaning. Lösningen? Omvandla deras ikoniska plagg till miniklänningar, ”skorts”, matchande set och kontrasterande mönster som på Marimekkos senaste visning under Copenhagen Fashion Week.
Att jobba med ett arv som är lika tidlöst nu som det var för 72 år sedan, det är verkligen något speciellt. För Marimekko är trycken och färgerna kännetecknande, men vi delar också en stark grund och färgpalett som binder oss samman. En utmaning vi står inför är att få igenkänning för våra passformer, silhuetter och de återkommande ikoniska inslagen. Just den metodiska designprocessen är något jag brinner för.